Swedol effektiviserer sine fakturaprosesser med Logiq

Swedol effektiviserer sine fakturaprosesser med Logiq

Swedol ønsket en løsning for å minimere manuell håndtering av faktura, forbedre kvaliteten og å spare kostnader. De fant løsningen med Logiq.

 

Swedol- en spesialist for de profesjonelle

Med over 100 butikker i Sverige, Norge og Finland, samt e-handel, er Swedol den foretrukne spesialbutikken for proffen. Selskapet ble grunnlagt allerede 1963 og drives i dag av Momentum Group, en bedriftsgruppe med en årlig omsetning på over 8 milliarder SEK.

 

En kostbar og manuell prosess

Å sende og å ta i mot fakturaer er en naturlig del av Swedols virksomhet. På tross av at prosessen for å ta i mot fakturaer allerede var digitalisert, så opplevde Swedol at det fortsatt krevde mye manuell håndtering for å tolke og å verifisere fakturaene.

Fakturaer som ikke var tydelige nok for å lese ga oss ofte mye merarbeid, som deretter krevde ressurser som ellers kunne legges på å utvikle virksomheten.

– Rikard Hällmark, Chief of Accounts Payable, Swedol

 

Reduserer flaskehalsen for inngående faktura

Basert på mengden og kompleksiteten på mottatte fakturaer, trengte Swedol en fleksibel og  lydhør partner som kunne hjelpe dem med å optimalisere fakturaflyten og redusere kostnadene.

Med gode referanser ble Logiq den partneren de ønsket for den oppgaven. Logiq viste deretter sin evne til å se og løse Swedols problemer gjennom å være tydelige og tilpasningsdyktige, samt en smidig implementering. 

Etter Logiq ble konfigurert som VAN operatør og aksesspunkt for å motta fakturaer, førte prosjektet også til implementering av Logiq Dokumentkontroll for å optimalisere fakturaflyten. Dokumentkontroll er en tjeneste for å validere og korrigere innkommende handelsdokumenter basert på individuelle krav og selskapets egne regler.

 

Optimaliserer forsendelse av utgående fakturaer

Å kunne motta fakturaer på en smidig måte er viktig, men muligheten for å nå mottakere med utgående fakturaer er kanskje enda viktigere. Basert på god erfaring med inngående faktura via Logiq, så bestemte Swedol seg for å benytte Logiqs tjeneste Multikanal for fakturadistribusjon.

Med Logiq kan Swedol nå sende fakturaer til den kanalen som deres kunder foretrekker. Logiq konverterer og oversetter fakturaene til ønsket format (EDI, Peppol, eFaktura, e-post eller print).

 

Resultat

I dag behandler Logiq ca 200 000 fakturaer per måned for Swedol. Samarbeidet har muliggjort kostnadsbesparelser, forbedret kvalitet og redusert manuell håndtering.

Med en mer effektiv fakturaflyt og tjenester som forenkler arbeidet kan Swedol utnytte sine ressurser på en bedre måte.

Vi er virkelig fornøyde med overgangen til Logiq – kundeservicen, responstiden og tilpasningsevnen som Logiq har vist oss har vært top notch!

– Rikard Hällmark, Chief of Accounts Payable, Swedol

Swedols kontor i Tyresö, Stockholm

 

Om Swedol

Swedol opererer innenfor forretningsområdet Alligo som er en del av et større antall selskap i Momentum Group. Swedol er en ledende nordisk multispesialist, fremst innenfor bygg og anleggssektoren. Med mer enn 100 butikker og e-handel mot flere land under navnene Swedol, Tools, Grolls, Univers og Nima, tilbyr de kompetanse, nærvær og lønnsomhet for sine kunder.

 

Om Logiq

Logiq er et ledende nordisk digitalt IT-selskap innenfor skybasert dokumenthåndtering. Vi vet hvordan kompleksiteten rundt EDI og elektronisk fakturering fungerer. Vi har den erfaring, kompetanse og teknikk det er behov for, for å løse utfordringer ved å optimalisere dokumentflyten.

Selskapet har ca 65 ansatte, fordelt på hovedkontoret i Halden og kontor i Oslo og Stockholm. I 2020 omsatte Logiq 112 millioner NOK og har flere enn 3000 kunder i den europeiske regionen.

Kontakt Logiq for å få vite mer, eller en kostnadsfri gjennomgang av deres fakturaflyt.